perjantai 14. lokakuuta 2011

Tehtävä 6

Heips, tänään tuli tehtäväksi tehdä kirja-arvostelu omasta lukukirjasta. Eli, kirjani oli Maijaliisa Dieckmannin Ram, Tähtien Tytär. Se siis kertoi siitä Ramista, kivikaudella eläneestä tytöstä. Kirja oli mielestäni jännittävä ja mielenkiintoinen, koska se kertoi kivikaudesta, ja oli mielenkiintoista havaita, kuinka erilaista silloin oli. Kirjani päähenkilö on viisas ja vaikuttaa mukavalta ihmiseltä. Heidän kyläänsä saapuu kauppias ja hänen nuori poikansa. Kenenköhän kanssa Ram lopulta menee "naimisiin"... Karan vai nuoren kauppamiehen...? Sen saa tietää, jos lukee kirjan.
Tähtiä annan kirjalle neljä. Se oli niin kuin jo sanoin, mielenkiintoinen ja jännittävä. Tämä oli muuten viimeinen tehtävä...

perjantai 7. lokakuuta 2011

Tehtävä 4

Moikka!
Nyt sitten taas hieman lukukirjastani... Päähenkilö Ram, 5-10 vuoden kuluttua olisi siis aikuinen, ja saattaisi olla "naimisissa" esim. Karan kanssa ( Ramin  parhaan ystävänsä Retan veljen kanssa), jos nyt he siellä kivikaudella menevät naimisiin. Hänellä olisi luultavasti oma kota, ja he metsästäisivät ruokaa ravinnokseen. Ehkä Ramilla saattaisi olla lapsia. Luulen, että hän tulee olemaan hyvin onnellinen aikuisena, ja toivottavasti varakas. Ram olisi varmasti erittäin viisas, sillä kirjassa hän ainakin vaikuttaa siltä.
Tässä vaiheessa kirjaa, eli noin puolessa välissä, Ram asuu kesäkodassa, he nimittäin vaihtavat asuinpaikkaa vuodenaikojen mukaan. Luultavasti kotakuntien ympärillä on esim. vesiä, peseytymistä ja muuta sellaista varten. Ram ja hänen veljensä Jam siivosivat kodan asumiskuntoon, ja heidän kanssaan samassa kodassa asui Lenja-muori.
Kirjan mielenkiintoisin kohta oli luultavasti se, kun Ram ja Reta tekivät "taikoja". Heidän oli tarkoitus taian avulla nähdä millaista heillä olisi tulevaisuudessa. Tehtävänä oli myös siis kirjoittaa kirjan mielenkiintoisin tapahtumapaikka. Hmmh, mielenkiintoisin paikka oli varmaankin se paikka jossa Ram ja Reta tekivät niitä taikoja. Siis se kivijuttu... ☺☺☺

keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Tehtävä 3

Hei!

Olen siis lukenut kirjaani Ram, tähtien tytär, lähes kolme viikkoa. Se kertoo siis nimensä mukaisesti tytöstä jonka nimi on Ram, ja hän asuu pikkuveljensä kanssa yhdessä kylässä. He ovat orpoja, sillä heidän "emonsa ja isonsa" (äiti ja isä) ovat menehtyneet. Ramin paras ystävä on Reta, toinen tyttö samasta kylästä. Ramilla on lisäksi pikkuveli. Kirjan ensimmäisessä luvussa Reta ja Ram hakevat joitakin sipuleita "taikoja" varten. Ja siitä kirjan juoni sitten alkaa kertoa enemmän, mutten ole ehtinyt lukea siitä kuin jotain 4-5 ensimmäistä lukua. Kirjan on kirjoittanut Maijaliisa Dieckmann. Jos vertaisin Ramia itseeni, huomaisin, että minulla on todella todella hyvät elinolot. Ram on nimittäin kivikaudella elänyt, ja asui kodassa, eikä heillä paljoa ruokaakaan ollut. Minä sentään asun hyvässä talossa, ja saan niin paljon ruokaa, kuin jaksan syödän. Minulla on myös hyvät vanhemmat, Ramin ja hänen veljensä vanhemmat taas olivat kuolleet. Sen aikainen ajanviettokin oli varmasti todella erilaista. Minä voin pelata konsoleilla, meillä on sähkö ym. ym.. Ramilla taas ei edes välttämättä ollut mitään ajanvietettä, paitsi onneksi ystävänsä. Niin, kirjoitan taas joskus muulloin lisää Ramista.

keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Tehtävä 2

Moi!
Vastaan nyt siis lukukirjaan liittyviin tehtäviin. Kirjan tunnelmaan liittyviä värejä voisivat olla: Keltainen, koska Ram ja hänen ystävänsä ovat iloisia, vaikkeivat heidän  olonsa ole kovin mukavat. He pitävät hauskaa! Toinen väri voisi olla valkoinen, koska kirjassa on satanut lunta, ja on kylmää. Kolmas väri voisi olla punainen, tarkoittaen vaaraa, joka heitä uhkaa suden tullessa kylään. Toiseen tehtävään... Eli, jos tekisin kirjan alun tapahtumista elokuvan, sijoittaisin sen Hämeenlinnassa luultavasti Ahvenistolle, siihen järven rantaan (mutta ilman sitä urheilukeskusta ja muita rakennuksia), koska siinä olisi mielestäni sopiva ympäristö, kun siinä on se vesikin. Eli siis, kylä olisi Ahvenistonjärven rannassa, ja sitten kun Ram menee sinne "vuorelle", niin se voitaisiin kuvata siitä metsästä järven ympärillä. En ole oikeastaan lukenut kirjaa sen enempää, joten ne olisivat tähän asti ainoat paikat, kylä järven rannassa ja vuori metsässä joku iso "mäki" tai vastaava.

Tehtävä 1

Tere!
Blogin tekeminen oli hauskaa, vaikka olen tehnyt jo aiemmin ystäväni kanssa yhteisen blogin. Olen lukenut lukukirjastani (Ram, tähtien tytär) muutaman esimmäisen luvun, ja se vaikuttaa mielenkiintoiselta sillä se kertoo vanhemmasta ajasta, ja siinä on mielenkiintoisia asioita. Esimerkiksi, kyläläiset ihmettelivät, miten joku susi oli uslkaltanut tulla kylään, koska tulen pitäisi pelottaa petoeläimiä. Historiankirjassa puhuttiin samasta asiasta. Myös ruoka-asiat olivat samanlaisia kuin historiankirjassa. Kirja tulee varmasti olemaan erittäin mielenkiintoinen.